Har du eller någon anhörig svårt att göra sig av med saker? Vi finns här och hjälper till med en helhetslösning för patologiska samlare och människor med samlarproblematik. Vårt team är specialiserade på att hantera dessa jobb och vi har än idag aldrig tackat nej till ett uppdrag. Vänligen kika i vårt bildgalleri om ni vill se tidigare utförda arbeten. Exempelbilder på denna typ av jobb hittar du i vårt bildgalleri
Några har svårt att göra sig av med saker, andra samlar på sig tills det går helt överstyr. Det kallas samlarsyndrom och drabbar 2,5 procent av befolkningen. Dokumentärfilm av Linnea Widén. Foto:/Samlarna/SVT/Azusa Street Productions.
Kerstin samlar prylar för att lindra ångest. I över 20 år har sakerna växt på hög. Trots kurser och psykolog har inget hjälpt. Foto: David Ohlsson
Samlarsyndrom eller hoarding & även patologiskt samlande är ett begrepp man
använder när man beskriver en människa som ständigt samlar och lagrar saker i sin
bostad och förråd. Samlandet är progressivt och slutar ofta med att personen till
slut fyllt alla sina utrymmen och blir bostadslös.
En hoarder är ofta
intelligent, multi-lingvistisk och välutbildad med stark integritet och utrustad
med starka argument om varför man behöver spara på det ena och det andra. Det som
dock aldrig går att diskutera bort är att det blir både brandrisk och ibland
sanitär olägenhet.
En hoarder bostad påverkar hela fastigheten och kan
utsätta alla andra lägenheter i närheten för brandrisk, dålig lukt och sanitär
olägenhet såsom skadedjur. Det är ofta, speciellt om personen är äldre att på grund
av tillgängligheten i bostaden är begränsad av små smala gångar och fullt med saker
upp efter väggarna mot taket att personen kan snubbla och få någonting över sig.
Det finns även risk att man då bryter någon kroppsdel och blir liggande utan att nå
telefon för att ringa efter hjälp och därmed avlider i sin bostad.
Det
är viktigt att skilja på hoarding och misär, skillnaden är att i en hoarder
lägenhet så behöver det inte vara direkt miserabelt man samlar helt enkelt bara
saker på hög utan att göra sig av med dem medans en misärlägenhet också kan vara
belamrad med saker i högar men då är det ofta matavfall och skräp. En person som
lever i en misärlägenhet har oftast drabbats av en depression som kommit ur någon
traumatisk upplevelse några år tidigare och då slutar personen att bry sig om sin
omgivning och allt förfaller.
Vi har aldrig misslyckats med att
förhindra en vräkning och har många berättelser från tacksamma klienter som fått
behålla sina hem och även får en nystart på livet. Med erfarenhet av flertalet
svåra situationer är inget jobb för stort eller för obehagligt för oss. Vi har även
insikt i hur känsligt detta kan vara för de inblandade och förstår vikten av att
jobba diskret och med tystnadsplikt.
Vi har specialiserat oss på att
hjälpa personer som lider utav detta. Vi tömmer, städar och återställer bostaden
till ett vanligt skick igen. Om du vill läsa mer om samlarproblematik och
patologiskt samlande så hänvisar vi till
Region Uppsala
som har en väldigt bra informativ sida.
Vi har även samlat flertal artiklar
inom ämnet på var
startsida.
Priset varierar ganska stort beroende på städningens omfattning, sanitära
förhållanden & bostadens storlek. Vi erbjuder alltid gratis hembesök och
offert. Vi garanterar lägsta pris, tillämpar rutavdrag och kan matcha andra
offerter.
I vanliga fall omfattas arbetskostnader för tömning, städning, sanering (vid
behov), transport & sortering samt materialkostnader. Vid behov utav
container tillkommer denna kostnad. Vi lämnar alltid en offert med ett fastpris
& tydlig information till kunden.
Ja, vi använder bilar utan logo, diskreta kläder och utrustning. Vi pratar inte
med grannar eller andra nyfikna. Vi garanterar tystnadsplikt och diskretion.
Nej, men vi har en personlig genomgång på plats innan arbetet startar. Vi tar
hänsyn till värdesaker och personliga föremål och slänger endast det vi kommit
överens om.
Ja självklart. Grovstädning och städning går under klassifikationen
Hushållsnära tjänster. Rutavdrag är också tillämpbart vid transport av bohag
till en annan bostad, magasinering eller till secondhandbutiker och
auktionsverk.
Om du uppfyller villkoren för RUT betalar du bara 50
procent av arbetskostnaden. Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att
utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Från den 1
januari 2021 utökades maxtaket från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person
och år. Läs mer på
Skatteverkets
hemsida om rutavdrag
Vi förstår hur viktigt det är att visuellt se hur vi hanterat tidigare uppdrag som liknar ditt. Kolla in vårt bildgalleri så kan du se resultat från tidigare utförda uppdrag.