MISÄRSANERING

073-433 40 09

Vi utför sanering åt människor som bor i misär eller osanitära förhållanden.
Vår personal ser till att återställa din bostad till ett beboeligt skick.
Exempelbilder på denna typ av jobb hittar du i vårt bildgalleri

Misärsanering

Misärsanering är oftast den typ av uppdrag där sanerings behovet uppkommit efter dödsfall, djur, olyckor, sopor, avföring, misär, eller andra typer av osanitära förhållanden. Ibland kan behovet även uppstå i samband med patologiskt samlande / hoarding, då en person till exempel lever med gamla matrester, avföring, kroppsvätskor, lukter eller dylikt.

Många gånger handlar det om situationer då man av olika anledningar inte har haft möjlighet att städa eller kasta föremål under en längre period. Det är väldigt vanligt att närstående, hyresvärdar eller föreningar kontaktar oss för att få hjälp med att tömma boendet. Oftast finns en risk för vräkning eftersom situationen kan ha skapat sanitär olägenhet, ohyra eller brandrisk. Därav krävs ofta en total tömning av bostaden, vartefter saneringen genomförs.

Självklart tar vi hänsyn till värdesaker, arbetar diskret och värnar om tystnadsplikten. Då det ofta finns smittrisk och fara för stick- eller skärsår under uppdragets utförande är vi ytterst noga säkerheten och vår personal är utbildad och har utrustning för att minimera dessa risker.

Vanliga frågor om misärsanering

Priset varierar ganska stort beroende på städningens omfattning, sanitära förhållanden & bostadens storlek. Exempelvis kan en prisbild se ut såhär:
En bostad på 100m2 med osanitära förhållanden där saker ska både kastas och omfattande städning utförs blir kostnaden 25000 kr efter rutavdrag.

I vanliga fall omfattas arbetskostnader för tömning, städning, transport & sortering samt materialkostnader. Vid behov utav container tillkommer denna kostnad. Vi lämnar alltid en offert med ett fastpris & tydlig information till kunden.

Ja, vi använder bilar utan logo, diskreta kläder och utrustning. Vi pratar inte med grannar eller andra nyfikna. Vi garanterar tystnadsplikt och diskretion.

Nej, men vi har en personlig genomgång på plats innan arbetet startar. Vi tar hänsyn till värdesaker och personliga föremål och slänger endast det vi kommit överens om.

Ja till en viss del. Bara delen av arbetet som går under städning eller grovstädning. Arbetskostnader för själva saneringsarbetet går enligt Skatteverkets regler inte att få rutavdrag för. Grovstädning går under klassifikationen Hushållsnära tjänster. Om du uppfyller villkoren för RUT betalar du bara 50 procent av arbetskostnaden. Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Från den 1 januari 2021 utökades maxtaket från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person och år. Läs mer på Skatteverkets hemsida om rutavdrag.

Har du fler frågor?

Vänligen kontakta oss så besvarar vi dig så snart som möjligt.

Banerry bildgalleri
Bildgalleri

Vi förstår hur viktigt det är att visuellt se hur vi hanterat tidigare uppdrag som liknar ditt. Kolla in vårt bildgalleri så kan du se resultat från tidigare utförda uppdrag.

Hur går en misärsanering till?

1

Hembesök

Efter första kontakt via e-post eller telefon behöver vi oftast göra ett hembesök för att inspektera bostaden där saneringen ska utföras. Detta är viktigt för att vi ska kunna uppskatta pris och estimera arbetets omfattning.
2

Pris & planering

Med det underlag vi har skapas en offert där kunden får ta del utav vad som ska göras och vad varje moment kommer att kosta. Vi uppskattar även tidsåtgång samt bokar in start- & slutdatum.
3

Utförande

På bestämt datum & plats påbörjar vi arbetet. Tidsåtgången beror på bostadens storlek & städningens omfattning.

SAMARBETEN

Ett axplock av våra samarbetspartners & kunder.

Socialstyrelsen
Stockholms stad
Polisen
Anticimex
Kronofogden
Stockholms stadsmission
Bostad först
Erikshjälpen
Myrorna
Södertälje kommun
Botkyrka kommun
Nacka Kommun
Familjerättsbyrån
Nynäshamns bostäder

KONTORSADRESS

Trollesundsvägen 4 NB
124 32 Bandhagen, Stockholm

KONTAKTA OSS

Org.nummer:559048-5743
BANERRY AB

073-433 40 09

ÖPPETTIDER

08.00 - 19.00
Alla dagar