Vår främsta uppgift vid utförande av dessa jobb är att sanera och eliminera lukt så
att närstående kan beträda bostaden med minsta möjliga spår av de som hänt.
Denna
typ av sanering kräver specifik erfarenhet som långt överstiger de normala städ-
och saneringsjobben och vanligtvis krävs speciell utrustningar och skydd för
personalen.
Vårt arbete täcks av hemförsäkringen hos den avlidne. Vi har
kvalitetsgaranti och ansvarsförsäkring.
Vi garanterar hänsynsfullhet,
sekretess & tystnadsplikt.
Det är inte ovanligt att det dröjer en viss tid innan den avlidne upptäcks. Desto
längre tid som har gått, desto större är oftast behovet av en sanering. Under
förruttnelseprocessen lämnar olika vätskor kroppen och tränger in i de material och
föremål omkring den avlidne. Detta kan vara mycket problematiskt, eftersom det inte
räcker att rengöra ytorna. Vätskan tränger in i golven och lukten sitter kvar i
väggarna. Ofta innebär detta att man får avlägsna eller grovt ytbehandla exempelvis
golv eller andra byggnadsmaterial. Därefter luktsaneras utrymmet där den avlidne
har legat.
Sanering efter sent påkommet dödsfall kräver en speciell
insats där vi tar oerhörd hänsyn till anhöriga och grannar. Vi arbetar väldigt
diskret och under sekretess med tystnadsplikt. Vi ser till att utföra jobbet så
fort som möjligt för att förhindra situationer för de inblandade, oftast brukar vi
boka in en eller ett fåtal dagar i rad att utföra arbetet under och planerar in
detta tillsammans med beställaren. Vi kommer även överens om vad vi ska göra med
bråte, skräp, möbler och övriga saker som kan behöva avlägsnas eller saneras.
Generellt täcks denna typ av sanering av hemförsäkringen. Efter utfört
arbete kan alltså du som beställare av jobbet åberopa att försäkringsbolaget ska
täcka hela eller viss del av kostnaden för arbetet via hemförsäkringen hos den
avlidne.
Exempelvis kan en prisbild se ut såhär:
En bassanering där följande
utförs; Rengöring, sanering av blod & kroppsvätska, bortforsling av ev.
säng eller soffa samt textilier, tömning av kyl & frys och körning med
ozongenerator blir kostnaden 12500 kr.
Slutpriset för kunden om
hemförsäkring finns blir endast försäkringsbolagets självrisk. Om det inte
finns hemförsäkring så kan priset varierar ganska stort beroende på vad som har
hänt, hur lång tid som har passerat, städningens omfattning och sanitära
förhållanden.
I vanliga fall omfattas arbetskostnader för saneringsarbetet, städning, och
materialkostnader. Vi lämnar alltid en offert med ett fastpris & tydlig
information till kunden.
Ja, vi använder bilar utan logo, diskreta kläder och utrustning. Vi pratar inte
med grannar eller andra nyfikna. Vi garanterar tystnadsplikt och diskretion. Vi
är på plats för att hjälpa anhöriga och är vana att samarbeta med polis.
Vid enskilda fall behöver exempelvis polis eller beställaren av jobbet
närvara vilket självklart godkänns. I vanliga fall brukar vi gå in och
genomföra arbetet utan närvarande av anhöriga eller beställare. Vi tar hänsyn
till värdesaker och personliga föremål och slänger endast vid behov det vi
kommit överens om.
Ja till en viss del. Bara delen av arbetet som går under städning eller grovstädning. Arbetskostnader för själva saneringsarbetet går enligt Skatteverkets regler inte att få rutavdrag för. Grovstädning och städning går under klassifikationen Hushållsnära tjänster. Om du uppfyller villkoren för RUT betalar du bara 50 procent av arbetskostnaden. Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Från den 1 januari 2021 utökades maxtaket från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person och år. Läs mer på Skatteverkets hemsida om rutavdrag. Notera att ovanstående är applicerbart om de finns fler personer i hushållet. Det går inte att ansöka om rutavdrag på avliden person.
Vi förstår hur viktigt det är att visuellt se hur vi hanterat tidigare uppdrag som liknar ditt. Kolla in vårt bildgalleri så kan du se resultat från tidigare utförda uppdrag.